Zelení panáčci a Andrej Babiš

Jen málo oborů má se zákazníkem tak úzký vztah, jako je tomu v bankovnictví. Koneckonců nechat někoho vidět do Vaší peněženky je poměrně vysoký stupeň intimity. Nicméně v poslední domě zažívá i tato poměrně rigidní oblast značné otřesy, během nichž jsme přesvědčováni, že bankovní produkty se v zásadě nijak neliší od těch, které si kupujeme ve fast foodech.

Zelený panáček zastupující nejagresivnější značku “new age bankingu” se tak stal postrachem klasických bankovních domů. Ptáte se kterých? Všech! Problém klasických bank je v zelených reklamách představen nadmíru chytře. Uvízla Vám v hlavně nějaká replika zástupce nového bankovnictví? Patrně ne, protože on vlastně nemusí nic říkat (což je v jedné verzi spotu opravdu dotaženo). Vztah s bankou svou dlouhodobostí připomíná klasické vztahy – někde něco jeden špatně řekne, chvilku to bublá a znenadání si o nějaký čas později  zřizujete nový účet u konkurence. Každý má s bankou nějakou negativní zkušenost, a proto je vlastně nejlepší staromódního bankéře jen nechat mluvit a čekat, až sám sobě zlomí vaz.

Když už jsme u lámání vazu – důvodem, proč také patrně nikdo nevnímá, co na konci kromě změny zelený panáček “komunikuje”, může být také jinde. Napadlo Vás někdy, že moment dopadu obrovského zeleného bloku na hlavu bankéře ho zabíjí nejen v myšlenkové rovině, ale i doslovně? Pikovteřina neuvědomělého zamyšlení nad tím, že na levé straně záběru právě někdo umřel, Vám vezme přesně tolik pozornosti, abyste nevěděli, do čeho se změnou banky ženete.

No a nyní tedy hezkým oslím můstkem k panu Babišovi. Nedávno, jsme se (jak jinak než u piva) zamýšleli nad tím, jak během tak krátké doby získal takovou popularitu. Dospěl jsem k názoru, že Babiš je skutečným zeleným panáčkem současné české politiky. Podobně jako jeho imaginární předloha nemusel sám o sobě vlastně nic moc říkat a nechal ostatní vést své vlastní kampaně a udusit se tíhou volebních slibů.

Oba spojuje také masivní zviditelňování sebe sama – ať už jde o konstantních 300 GRP týdně za poslední rok, nebo o účinkování v talkshow v limuzíně na hudebním kanále pro mládež. Zkrátka musíte být neustále vidět jak krčíte rameny a pozdvihujete obočí nad zavedenými pořádky. Bankovní sektor má ale ještě jednu vlastnost shodnou s politikou – komfortní zóna je silnější než ambiciózní sliby. A proto se necháme zelenými panáčky vést po přechodech na druhou stranu, abychom se tam mohli ohlédnout zpět a zjistit, že jsme si vlastně nijak zvlášť nepomohli.

autor: Jiří Kůrka

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.