Nová cesta pro média i firmy: „Content Discovery Platform”

Zhruba od roku 2009 se české mediální domy úporně snaží přijít na to, jak vydělávat takové peníze, jako před krizí. A tak poslední roky zažíváme různé pokusy o monetizaci obsahu, které začínají sebevědomě a končí buď bezradně nebo rozpačitě.

Původní obchodní model prodeje novin a reklamního prostoru už není žádné mistrovství světa, a tak vydavatelé občas prodají svůj nosič na kolečka salámu (partnerské projekty, komerční články, speciální přílohy na klíč inzerentům apod.) Když však takové články nebo přílohy obalí hlavní značka periodika (název novin či magazínu), výsledkem je postupná ztráta důvěry čtenářů.

Přitom existují funkční modely, které přinášejí prospěch všem stranám (aniž by médiu škodily na pověsti či důvěryhodnosti). Fungují v online prostředí a říká se jim „content discovery platform” či „content recommendation engines”, tedy jakési „doporučovače” zajímavého obsahu mimo web samotného média.

Pomáhají tak vydavatelům naplnit pokladničky, v nichž se od krize začínají množit myši, firmám (inzerentům) naplnit jejich cíle (engagement, konverze, awarness) a zároveň „neznečišťují” nezávislé medium marketingovým sdělením.

Daveblog2-720x390

Jde o softwarové řešení, které dokáže vyhledat vhodný článek (tedy i firemní obsah) a ten následně umístí na partnerský web. S jedinou podmínkou – relevantním a zajímavým obsahem.

Ať jste firma, která prodává reality, nebo softwarový start up, princip je stejný. Nastavíte si rozpočet (už od 10 dolarů) a vytvoříte vlastní kampaň. To v praxi znamená, že váš článek z firemného webu /blogu může být “doporučen” třeba na cnn.com.

Jak? Algoritmus článek vybere, pokud jej uzná za vhodný pro daného uživatele. Na webovce partnerů (velkých vydavatelských domů jako např. NBC, CNN, Time, Atlantic apod.) se následně objeví v karuselu pod označeném např. RELATED STORIES nebo AROUND THE WEB.

Výsledkem je, že na vaši stránku někdo narazí právě při surfování na cnn.com. Musíte se však spojit s těmi nejlepšími platformami pro “content discovery”.

Daveblog1

Co z toho mají mainstreamová media? Peníze, které jim platí firma na „zesilování viditelnosti obsahu”. A co z toho mají čtenáři webu? Jejich oblíbená respektovaná média si nešpiní pověst nezávislé redakce komerčními články.

Otázkou pro česky mluvící mediální svět je, zda ve firmách vzniká dostatek kvalitního obsahu. Jinak by software, který doporučuje, taky nemusel mít co doporučit.

P.S. Rada pro firmy: Pište dobré články.

P.S.S. Tento automatizovaný doporučovač funguje i na video.

Autor: David Shorf

Psáno pro Marketing & Média, původní článek zde

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.