18 January 2018

Kreativita je pro všechny

V McShakespeare jsem dva a půl roku. To, že funguje trochu jinak než mé předchozí agentury (Mark BBDO, Saatchi a DDB), jsem zjistila poměrně brzy. Kromě toho, že mí šéfové jsou v mnoha ohledech nekonvenční, tu totiž úplně neplatí klasická pravidla dělení rolí. Mám na mysli to dělení, kdy projektový manažer pouze dohlíží na projekt, stratég se věnuje archetypům a cílovkám, psavec píše, art director montuje obrázky. A kreativec vymýšlí. Zapomeňte! U nás v McShakespeare vymýšlejí všichni. A jde jim to moc dobře. I když to tak ze začátku moc nevypadalo…

Bylo to takhle: jednou přišel jeden ze spolumajitelů agentury do práce a zahájil monolog ve smyslu „neznalost kreativity nikoho neomlouvá”. Osobně mě to nejdřív trochu vyděsilo. Může projekťák vymýšlet nápady na kampaň? Jeho práce je přece dodržovat deadliny a povídat si s klientem. I v kolektivu vzbudil Radimův nápad, že rozšíří řady kreativců prakticky o všechny, určité rozpaky. Dali jsme však jednou dohromady jednu společnou schůzku, kde jsme si povídali o tom, jak je možné kreativitu „vydolovat” i z lidí, jejichž náplň práce má spíš tabulkový charakter. Jak o věcech přemýšlet, obracet je vzhůru nohama nebo se na ně podívat z výšky, zaměřit se na detail či celek, jak hledat nové souvislosti ve věcech, které spolu zdánlivě nesouvisejí. A když ti nejde nic napsat, zkus to nakreslit.

Lidé se zprvu nejistě ošívali, ale pak se začaly dít věci. Tedy, spíš takové menší věci. Nesměle, ale jistě. Opatrně, ale přece. Kolegyni, která má v popisu práce vedení projektů, třeba napadlo, jak svými nápady osvěžit Facebook jednoho našeho klienta – a osvědčila se natolik, že pro něj od té doby občas píše příspěvky (velmi úspěšné). Pro název jednoho projektu jsme vymýšleli chytlavý název, a uspořádali proto celofiremní kreativní soutěž – a vyhrál ji jeden z šéfů (ten, který před McShakespearem dělal zástupce šéfa Lidovek). Skvělé nápady se ale sešly i od „holek z PR”. Vlastně ode všech.

Začali jsme také provozovat takzvané kreativní středy. Každou středu ráno se sejdeme a až do oběda vymýšlíme nové věci pro klienty. Abychom neusnuli na vavřínech. Aby naši klienti věděli, že jsou pro nás důležití a že o ně nechceme přijít. Že pro ně chceme odvádět dobrou práci. Že chceme nabízet i to, co původně nebylo v plánu.

Pokud čtou tento článek naši současní nebo potenciální klienti, nemusejí se rozhodně obávat, že jejich značku budou obsluhovat lidé s nedostatečnou kvalifikací. Naopak! Mohou počítat se zkušenými profíky. Kterým občas jejich práci jiní kvalifikovaní lidé osvěží svými nápady.

Kreativitě zdar!

 

Autor: Iva Hadj Moussa

Mohlo by vás zajímat:

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397