Jůů Jůů Jůů Iks

Platby se posunuly do on-line režimu a internetoví obchodníci hledají čím dál sofistikovanější způsoby, jak zvýšit konverzi svých webů. Rozhoduje přitom každý detail: barva pozadí, elementární části webu, srozumitelnost, rychlost, mobilní verze a další složky internetových prezentací. Ti, kteří vám poradí, jak vše správně nastavit, mají na vizitce napsáno UX.

User experience se stalo zaklínadlem poslední doby, neboť umí efektivně a jednoduše zvýšit příjmy internetových projektů. O tom, že je o UXáky velký zájem, svědčí například dlouhý výčet otevřených pozic u předních českých e-shopů na stránkách www.uxjobs.cz. Zakopaný pes je však jinde – v samotné práci s těmito odborníky.

„My ti řekneme, co potřebujeme, ty nám dáš wireframe a my si to pak už sami nakódujeme…“ je běžná představa využití UXáka. To je však jen počáteční a prakticky nefunkční model spolupráce. Wireframem totiž jeho práce teprve začíná, a nedostane-li možnost svá zjištění otestovat na samotných uživatelích, nemůže vám ani pomoci. User experience se totiž skutečně točí okolo samotného uživatele a je klíčové vnímat jeho zpětnou vazbu při designu elementů stránek.

Takže až budete nabírat UX člověka, myslete na pár následujících věcí:

  1. UXák je spíše psycholog, už méně designér. Hovořte s ním dlouze a do hloubky problémů. Nechte jej udělat diagnózu.
  2. Potlačte své ego a neohlížejte se na svou zkušenost. Není relevantní. Nechte UXáka pracovat, i když vám to bude proti srsti.
  3. Spolupráci s ním vnímejte jako proces neustálého zdokonalování. Projektově stále opakujte tyto kroky: návrh–test–zlepšení, návrh–test–zlepšení…
  4. Umožněte UXákovi testovat návrhy na skutečných uživatelích. Vyčleňte si rozpočet a pomáhejte mu stanovit svou cílovou skupinu správně.
  5. Nečekejte rychlé zázraky, mějte trpělivost a najímejte jej jako dlouhodobého člena týmu.
  6. Nechte UXáka zasahovat i do kódu. Dovolte mu dohlížet na samotný vývoj.

Autor: Radim Jung

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.