7 AbNormálních postřehů ke generaci Z

„Uzavřená“ facebooková skupina AbNormální s téměř 111 000 členy převážně teenage věku zaujala před nedávnem i pozornost starších uživatelů největší sociální sítě. Pravdou je, že její zeď nabízí kvanta skvělého materiálu pro trénování sarkasmu a věkem získané moudrosti každému, kdo už vyrostl z pubertální náladové disbalance, a místo Hanácké vodky s Clever džusem na kamarádových šestnáctinách se mu dělá špatně z daňového přiznání. (To znělo tak strašně vznešeně. Tak raději řekněme třeba z whisky, nebo deseti premiových(!) dvanáctek, ok?)

Na druhou stranu je tenhle posměch trochu laciný – hoď kamenem, kdos byl v patnácti tak boží, jako jsi dnes. A taky buďme vděční, že za našich pubertálních let Facebook neexistoval. Nezachovalo se tak příliš stop hlubokých duševních pochodů, prokalených večerů a erotických fantazií při poslechu Britney Spears (Enrique Iglesiase, Neny, George Michaela, Marty Kubišové, vyberte si dle věku a pohlaví). Zároveň, a tím se konečně dostáváme k obsahu tohoto článku, nabízí AbNormální zajímavý pohled na přání, zájmy a trendy mezi příslušníky generace Z každému, kdo chce tuto cílovou skupinu marketingově oslovit. Pojďme se tedy podívat, co „zetkaře“ z AbNormální nejvýrazněji charakterizuje. 


1. Chtějí veřejně pochválit

Asi není žádné překvapení, že mezi členy skupiny frčí selfíčka. Holky většinou špulí různorodé tělesné partie před zrcadly, u kluků obsah fotky záleží na objemu svalové hmoty, a často si vystačí jen s podmračeným obličejem. Specifikem „zetek“ jsou výzvy k hodnocení – like potěší, slovní komentář se srdíčkem či jinou pozitivní emotikonou zaboduje ještě více. Hejty jsou někdy tolerovány, nicméně je zřejmé, že publikující touží především po veřejném ocenění svého vzhledu, ať už se jedná o průzračnou modř oční duhovky, nové „érmaxy“ nebo vypracovaný tricák. Sociální média k tomu skýtají ideální platformu.

Screen-Shot-2016-02-04-at-16.08.27


2. Neznají soukromí

Fotky fungují také jako platforma pro seznamování. Někdy je v popisu výzva pro přidání si autora, jindy těch, kteří vám liknou komentář. Každopádně na osobní známost vaší facebookové komunity a dodržování zásad soukromí se tady opravdu nehraje. Výjimkou nejsou uživatelé s dosaženým limitem 5000 přátel a dalšími tisíci sledujících, obzvlášť, pokud umí patřičně využít svých fyzických kvalit. Pro rodiče je tenhle sociálně-mediální Pokémon asi poněkud zneklidňující, pro moji facebookovou bublinu, kde je vyšších pár set sledujících celkem solidní číslo, zase výzva jít před zrcadlem do trenýrek. Nebo možná radši ne.

Screen-Shot-2016-02-04-at-16.07.57


3. Baví je hlasovat

Hlasování a kvízové otázky jsou zamilovanou věcí zetkařů i když zrovna nejde o sebeprezentaci. „Který alkohol tě zabije?“ „Kolik ti je let?“ „Ani ty nevydržíš den bez hudby? Like!“ A stovky a tisíce interakcí se jen hrnou. Samozřejmě opět nechybí integrovaná seznamka a rybník na lov přátel skrz liky u komentářů.

Screen-Shot-2016-02-04-at-16.14.31


4. Bojují za celebrity

S dotazníky a anketami souvisí i vášnivé hádky fanouškovských táborů. Tady ale nejde o Sobotka vs. Zeman nebo „Oktávka v tédéičku“ vs. cokoliv, jako u facebookových důchodců. Co rozděluje zetkaře je především názor na Justina Biebera, kterého brání jeho věrná suita beliebers proti hejtrům a jejich zákeřným vtipům jako „Zavřeli Biebera a venku se ochladilo“, či prostému osočování ze záliby v homosexuálním styku. Nechybí samozřejmě ani duely Ronaldo vs. Messi, leginy vs. džíny, holky vs. kluci, Ektor vs. Separ (znám, nechápu, okok, kdo?) a další. Poměrně zajímavé je, že v generačním souboji Karel Gott vs. Rytmus mezi teenagery jednoznačně vítězí unsere lieber Karl.


Screen-Shot-2016-02-04-at-11.35.25

5. Chtějí cool jméno

Pokud jste rodiči náctileté belieberky Karolíny, po přečtení předchozího textu jste se rozhodli raději trochu omrknout její facebookový profil, a ideálně si jí v rámci dohledu přidat mezi přátele (omg), přeji vám hodně štěstí při hledání. Do něj vás totiž asi nenapadne zadat něco jako „Carol KiMi Sanchez“. Většina zetkařů skrýva svou identitu za více či méně kreativními přezdívkami či alespoň výraznými úpravami svých občanských jmen. Pravidla Facebooku, která podobné věci nedovolují, dostávají v souboji se snahou o originalitu pořádný náklad.

Screen-Shot-2016-02-04-at-16.19.05


6. Mají Snapchat, Instagram a Android

Asi každému, kdo „trochu dělá ten digitál“ je jasné, že v téhle cílové skupině je hodně populární Snapchat a Instagram. Zetkaři se na těchto sítích, stejně jako na Facebooku, nebojí komunikovat s neznámými uživateli a ostatní k tomu vyzývat. Technologické ankety ve skupině pak ukazují, že povzdechnutí „každej puberťák má dneska iPhone“ (občas tedy „puberťák“ zaměněn za „uprchlík“) je naprostý mýtus. Většina hlasujících teenagerů jede na Androidu v levnějších korejských či čínských modelech. (stejně, jako většina oněch uprchlíků, btw) Samozřejmě penetrace smartphonů v této skupině je bez pár drobných stoprocentní, a takřka veškerá sociálně-mediální komunikace probíhá právě skrz mobilní technologie.

Screen-Shot-2016-02-04-at-16.15.18


7. Preferují češtinu

Kdo by čekal, že u porevoluční generace rapidně stouplo používání angličtiny, mohl by při komunikaci s ní narazit. Minimálně na zdi AbNormální jsou veškeré memy, vtipy, citáty a jiný obsah v českém či slovenském jazyce. Souvisí to samozřejmě v první řadě se snahou uživatelů obsah (jako třeba ankety) vytvářet, k cemuž je mateřský jazyk přirozeným nástrojem. Zajímavější je úplná absence angličtiny spíše u převzatého contentu, kdy se zde objevuje jen lokální tvorba či překlady memů z 9gagu a redditu, ne originály. S titulkovanými filmy v televizi místo dabingu tak možná musíme počkat až na další generaci.

Screen-Shot-2016-02-04-at-16.26.13

Autor: Ondra Nečas

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.