Pojďme spolu dělat chyby

Často se při hodnocení různých spoluprací setkáváme se spojením „bezchybný průběh“. Většinou je tím myšleno, pokud zůstaneme v komunikačním businessu, že spolupráce dobře dopadla, splnila cíle a klient dostal za svoje peníze dostatečnou protihodnotu. Zřídkakdy to je ale skutečně bezchybné, spíš by se hodilo říct, že chyby proběhly tehdy, kdy měly a zcela kontrolovaně.

Buďme jako Cimrman

Z mého pohledu asi největší přínos českého génia tak, jak ho popsal kolektiv Žižkovského divadla Járy Cimrmana, je průkopnictví slepých uliček. Ať vědomě, nebo omylem tak kolektiv autorů prakticky popsal jeden ze zásadních přístupů UX a designu obecně. Platí totiž, že je vhodné, dokonce většinou žádoucí, dělat chyby. Dělat je často, rychle, nestydět se za ně. Je ale potřeba je dělat ve správné fázi celého procesu. V ideálním světě by potom, třeba při tvorbě webu, mělo ve fázi sketchování docházet prakticky k neustálým úpravám, změnám a opravám, ideálně na základě mikro-testů, feedbacku klienta, nebo průzkumům cílové skupiny. Takové chyby v primárním návrhu nejsou z daleka nic špatného, jen je prostě třeba zjistit, že „Tudy cesta nevede.“

Chyby tvoří dokonalost

Čím více všichni chybujeme v úvodní fázi, tím blíže se samozřejmě dostáváme k žádanému výsledku. Ideálně by samozřejmě měly úpravy probíhat na základě tvrdých dat, občas ale musí stačit „jen“ klientský názor. Pokud totiž k žádným úpravám nedochází, jsou v podstatě jen 2 možnosti 1) klient i dodavatel jsou natolik geniální a natolik sladění, že od začátku do konce odpovídá produkt jak představě obou, cílové skupiny tak i testovaných uživatelů, nebo 2) někdo nedělá svojí práci pořádně a místo toho, aby byl cíl mít kvalitní produkt, který bude fungovat, je plán něco prostě vypustit ven a ono se uvidí.

feedback

Feedback není sprosté slovo

Co se feedbacku týká, je občas považovaný za nějaký útok na autora návrhu, proto si ho zejména určití vizuálněji založení jedinci berou velmi osobně. Pokud se ale nejedná o feedback na základě toho, že „Naše brigádnice z kartotéky nerozumí reklamě na přípravek proti zbytnělé prostatě,“ není sebemenší důvod kritiku nebrat. Základní předpoklad ale je, kromě toho, že zpětná vazba si neprotiřečí se zadáním, nebo další zpětnou vazbou, že názor vychází z představ zástupce finální cílovky. Další věc potom je, že by každý názor měl být podaný s respektem a slušně. Reakce typu „grafik je asi na drogách“, nebo „kodér nám poslal asi jen nějaký vtípek,“ si skutečně nezaslouží o moc jinou reakci, než WTF.

Čím dříve, tím levněji

Vždy jsem si myslel, že je automatické, že by se chyby měly opravit ihned, jak se ukáží. Pokud se třeba u návrhu videa v celém konceptu, scénáři, story boardu, a Bůh ví, čem ještě, neobjeví zmínka o záběru na usmívající se skupinku lidí, jde očekávat, že tam takový záběr nebude. Pokud ho tedy klient z nějakého důvodu potřebuje, třeba vyšlo z předchozích testů, že TG na takový záběr reaguje dobře, je vhodné hned při první verzi skriptu tu informaci předat. Respektive by to mělo být v zadání, ale nebudeme naivní. Čím později se totiž základní úpravy zadají, tím dražší bude je udělat. Když zůstaneme u příkladu s videem, asi nedá moc práce porovnat cenu změny story boardu a cenu nového natáčecího dne.

Je jasné, že kritika umí být ošemetná věc. Mělo by ale být všeobecně jasné, že nikdo není neomylný. To platí jak o klientovi, tak o agentuře. Proto bychom si měli jednou pro vždy říct, že my, agenturní lidé, se nebudeme urážet, že někdo nesouhlasí s našim pojetím a že klient bude dávat smysluplný feedback na základě relevantních faktů. Potom bychom se nemuseli ani nadít a mohli bychom najednou zjistit, že většina kampaní nevyvolává potřebu vydloubat si oči. A potom si ještě přečteme, že ta největší pekla měla bezchybný průběh.

 

Darek Černý

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.