Tak nám udělejte to SEO

Ve světě marketingu a komunikace existuje spousta říkanek, označení a obratů, kterými se každý pořádný „markeťák“ musí ohánět, aby zapůsobil. Vůbec to ale neznamená, že ví, co ty pojmy znamenají. Díky tomu čas od času můžeme slyšet věci, jako jsou „Target Group Skupina“, „Text napíše náš copyright“, nebo můj oblíbený „Optimalizujeme SEO“.

O čem vlastně mluvíme

Když si klient objedná službu jako je SEO, pravidelně se objevuje hned celá řada nedorozumění. To nejmenší z nich začíná slovy „optimalizujeme Search Engine Optimalizaci.“ O poznání horší je, že si dotyčný programátor často ani neuvědomí, jak rozsáhlý to může být zásah do celého webu. Ano, je možné optimalizovat z rychlíku, doplnit „Hájedničky“, alt tagy a meta description, vyfakturovat si svých 20 a s úsměvem na tváři jít na oběd. Ale taky je možné udělat to pořádně, prozkoumat web do větší hloubky, než co vám řekne GTmetrix a dohlédnout na to, aby vše fungovalo.

Nešlo by to bez webaře?

Nešlo. Ne. Moment…ne! Velká část optimalizace, obzvlášť teď v roce 2017, se musí dělat „ve střevech“ webu. Částečně jde úprava vyřešit nějakým jednoduchým redakčním systémem, jako je třeba WordPress, ale ani zde se často nevyhneme zásahu „do kódu“. Z velké části je to proto, že vyhledavače v čele s Googlem čím dál tím více přibližují to, co se líbí uživatelům s tím, co se líbí strojům. Proto je třeba, aby byl web „hezký“ a stejný pro Googlebota i pro uživatele.
ubrousky

A jak často mám psát, že máme nejlepší ubrousky v Evropě?

Zhruba kolem roku 2005 bylo velmi populární tzv. „Keyword Stuffing“. Šlo o takovou „techniku“, kdy se do obsahu webu muselo nacpat co největší množství klíčových slov. Výsledek takového přístupu byly většinou stránky, které se možná líbily strojům – často se tam opakoval základní pojem, ale nedalo se to číst. Projevovalo se to tak, že uživatelé často museli proklikat 6-7 odkazů, než našli takový web, který jim dá hodnotnou informaci. Člověk nemusí být zrovna digitální odborník, aby věděl, že takový zážitek popularitě vyhledávací služby moc nepřidá.

Texty z letáku nám stačí…

Máte leták? Brožuru? Produktový a brandový manuál? Super! Vezmeme si to jako podklady a kompletně přepíšeme. Ne, skutečně nestačí vzít ten text, co máte, a v poměru 1:1 ho překlopit na web. A už vůbec nestačí popis vašeho produktu vložit jako .jpg. Takže ano, text z letáku, nebo vaší staré stránky nám stačí, ale musíme ho přepsat. Kompletně. Musíme dát pozor, aby byl čitelný, správně strukturovaný, aby mu rozuměl stroj i člověk a hlavně, aby byl správně dlouhý a ve správné sekci. Kdo by totiž chtěl 5 minut číst o tom, že pradědeček současného majitele byl jednou v Jižní Africe a odtud má firma název, když ještě ani neví, co firma nabízí za produkt.

O nás, produkt, služba…

Snad nejsem sám, komu vadí naprosto nicneříkající označení i v reálném životě. Rozhodně nejsem sám, komu vadí na webu (minimálně Google je v tom se mnou). Není jediný důvod, proč by každý web měl mít ta samá políčka v menu. U spousty webů potom vůbec není důvod mít sekci „o nás“. Na fakturační údaje vám stačí patička. Takže buďme už v menu specifičtí. Když přijde uživatel na web, tak by měl hned vědět kam kliknout. Prodáváme tříkolky? Tak to napíšeme do menu. Nabízíme čištění koberců, stěhování? Do menu s tím. Jsme restaurace? Menu patří do menu!
no

Dáme to tam obrázkem

Obrázky jsou zlo. Teda, obrázky jsou super, když se jedná o obrázek. Třeba takový hezký moodový top banner a doplňující obrázky mezi textem, které rozbijí zeď slov, dají odpočinout očím, jsou správně otagované, ty jsou nad zlato. Ale když je blok textu z nějakého důvodu v obrázku plácnutý na web, vzbuzuje to (h)různé pocity. Nejen, že stránka přichází o spoustu obsahu, podle kterého může dostat skvělé hodnocení od robotů a zlepšit pozici ve vyhledavačích, nebo zlevnit reklamu, ale hlavně uživatel, který přijde z mobilu, uteče a nikdy se nevrátí. Pro použití obrázků a textu proto platí jednoduché pravidlo: jde to udělat textem? Udělejte to textem!

Máme koupené odkazy

Farmy na odkazy jsou fenomén, který mě nikdy nepřestane fascinovat. Přirovnal bych to k nakupování lajků na Facebooku. Má vaše page 13000 lajků, z toho 90 % z Filipín a engagement 0 %? Tak potom u vás asi nikdo nenakoupí. Stejně se na to dívají vyhledavače. Ano, vy chcete, aby na vaši stránku odkazovaly jiné weby, ale takové, které jsou k tématu relevantní a mají vysokou hodnotu. To farmy, které jen odkazují, nemají. Takové stránky jsou potom označené jako nežádoucí a všechny weby, na které odkazují, dostanou penalizaci. Proto prosím, každý mail s předmětem „Zaručeně zvedneme návštěvnost vašeho webu za 199 Kč / měsíc“ pozdravte použitím tlačítka „delete“.

Ačkoliv může tento blog působit celkem negativně, ve výsledku je to oslavný kus textu. To, že mohl vzniknout, totiž znamená, že se velká část klientů začíná zajímat i o obsah webu, nejen o to, že nějaký web existuje. Je tu vidět celkem pozitivní trend, který směřuje k tomu, že nejen obrovské korporace budou mít stránky, na které se dobře kouká, ale člověk se v nich i vyzná. Ve výsledku jsme si na internetu všichni rovni a není důvod, proč by ve vyhledávání nemohl být váš domácí ledový čaj nad nadnárodní limonádou. A kdo ví, třeba se jednou dostaneme i k tomu, že grafiku nebude dělat synovec vrátné v malování a texty budou psát kvalitní copywriteři.

 

autor: Darek Černý

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.