Marketing Fails 2016: Rasismus, přiživování a absence soudnosti

Ve světě reklamy je potřeba pořád balancovat na hraně. Kampaně musí být dostatečně výrazné a provokativní, aby zaujaly a nezapadly mezi konkurencí, ale firmy zároveň nesmí z té hrany spadnout – v tom případě totiž hrozí, že jim to zákazníci pěkně spočítají. Každoročně se ale najde několik společností, které onu pomyslnou hranici překročí a šlápnou pořádně vedle. V roce 2016 se jen na Twitteru takových „failů“ našlo hned několik. Všechny byly zanedlouho smazány, ale naštěstí je mezitím někdo stihnul zaznamenat pro nás škodolibé. Takže, kdo to pokazil a jak?

1) Receptem proti žalu

Kdo?

Epicurious, web o vaření

Co?

Několik tweetů reagujících na teroristické útoky na Bostonském maratonu

Proč?

Kondolování a zároveň doporučování receptu na ranní snídani se lidem zdálo trochu nevkusné.

Epicurous

Zdroj: BeeLiked

2) Není mapa jako mapa

Kdo?

Coca-Cola, gigant vyrábějící sladké nápoje

Co?

Tweet s mapou „Ruska“

Proč?

Protože mapa ukazuje území Ruska před Druhou světovou válkou a chybí v ní například Kaliningrad. Ještě že Cola nezvolila poválečnou mapu, to by naštvalo pravděpodobně o několik desítek milionů lidí víc.

Zajímavost: Někteří Rusové byli tak uražení, že lili Colu do záchodu a přidávali fotky s hashtagem #BanCocaCola. Coca-Cola se snažila záležitost napravit správnou mapou, ale ukázalo se, že to je nemožné – mezi Rusy a Ukrajinci totiž vypukla vášnivá debata o Krymu a společnost pochopila, že prostě neexistuje mapa, která nikoho nenaštve.

Cola

Zdroj: Entrepreneur

3) Bílá síla v Korei?

Kdo?

Seoul Secret, korejský výrobce kosmetiky na zesvětlení pleti

Co?

Kampaň White makes you win („Bílá vám pomůže zvítězit“)

Proč?

No.. To asi nemusíme vysvětlovat, že?

korea

Zdroj: Digital Astronauts

4) „Vždyť jsou všichni stejní.“

Kdo?

Total Beauty, online plátek

Co?

Tweet s fotkou z předávání Oscarů

Proč?

Protože ne každá černoška je Oprah Winfrey.

Oprah

Zdroj: Entrepreneur

5) O mrtvých ani dobře

Kdo?
Cinnabon, výrobce pečiva

Co?

Tweet s kondolencí zrovna zesnulé Carrie Fisher, představitelce princezny Leiy z Hvězdných válek

Proč?

Protože to možná mysleli dobře a využili slovní hříčky („bun“ je houstička i drdol), ale řada lidí to brala jako přiživování se na cizí smrti.

buns

Zdroj: Mashable

6) Posmívat se nevyplácí

Kdo?

MTV Australia

Co?

Tweet týkající se přenosu předávání Zlatých Glóbů

Proč?

Protože urazil Latino-američany. Těžko říct, jestli to měla být legrace nebo opravdu urážka, ale určitě se to nepovedlo.

subtitles

Zdroj: The Guardian

7) Težce nekorektní robot od Microsoftu

Kdo?

Microsoft

Co?

Twitter účet TayTweets, který spravuje bot s umělou inteligencí. Má se učit z konverzací a díky tomu být schopný sám tweetovat a odpovídat uživatelům.

Proč?

Trollové z Taye udělali rasisticko-sexistického sprosťáka.

Tay

Zdroj: Confluo Blog

Tay1

Zdroj: The Verge

Tay2

Zdroj: COED

Tay3

Zdroj: Imgur

Tay4

Zdroj: COED

+ Bonus sice mimo Twitter, ale zato z České republiky

Koupelí k sesazení hejtmana?

Kdo?

TOP 09 a Žít Brno

Co?

Volební klip, kde politici vyzývají k odstranění hejtmana Haška z ČSSD zatímco myjí Dominika Feriho. Že to spolu má spojitost má dokazovat slogan „Vyprali jsme Feriho, vyperem i Haška.“

Proč?

Protože to moc nedává smysl a ještě klip čelil obviněním z rasismu.

Feri

Zdroj:iDNES

Autor: Josefíná Smrčková

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.