Jak hluboký je váš insight?

Slovo insight neboli vhled je v marketingu populární pojem. A je to dobře – když máte dobrý insight, máte skoro vyhráno a kreativní koncept se už skoro udělá sám.

Samotný výraz insight pochází od představitelů gestalt (tvarové) psychologie, podle které je celek mnohem více než pouhý součet jednotlivých částí. Gestaltisté vhled definovali jako výsledek individuální prožitkové metody, která je protikladem logického myšlení. Insight je nečekané nalezení řešení problému, které přijde, aniž byste předtím složitě přemýšleli. Spíš než na vědeckém bádání je tedy založený na intuici, i když z výzkumů pochopitelně může vycházet. I čísla a fakta mohou inspirovat!

Důležité je, aby byl insight originální, překvapivý a dosud “nevytěžený” jinými značkami. Je to něco, co je vlastně celkem zřejmé a dá se na to přijít takzvaným zdravým selským rozumem, ale nikdo to doposud nevyslovil nahlas –  v našem případě nevyužil v nějaké kampani. Insight by měl být konkrétní a relevantní. A také vyvolávat ty správné, pozitivní emoce (Konečně značka, která mi rozumí! Tak takhle to přesně vidím i já, jako by mi mluvili z duše!). Dobrý insight buduje silnou dlouhodobou vazbu ke značce nebo produktu a jasně jej odlišuje od konkurence.

Reklamu s hlubokým a neotřelým insightem třeba kdysi udělal McDonald’s. Hlavním hrdinou spotu bylo dítě, které trávilo čas mezi svými rozvedenými rodiči a vychytrale využívalo toho, že si jej táta s mámou předbíhají. Zatímco dosud se “rodinné značky” předháněly v tom, která bude více oslavovat (často dost vyumělkovanou) pohodu tradiční rodiny – matka, otec, dvě děti a zlatý retrívr, realita je bohužel méně ideální – vždyť každé druhé manželství se rozvádí a dětí ve střídavé péči dramaticky přibývá. Je tedy důležité co nejvíce těžit z reality a skutečného, nereklamního světa. Legendární insight měla také samozřejmě značka Dove, jejichž kampaň bourající mýty o kráse otřásla reklamním světem, ale třeba taky Fernet (I muži mají své dny).

Příklady zajímavého insightu:

  • Některé mladé ženy se neoblékají proto, aby sváděly muže, ale aby naštvaly jiné ženy.
  • Mnohdy se na výlet dokopete jen kvůli tomu, abyste měli co dát na Instagram.
  • Chcete se konečně stát babičkou? Kupte otálejícím “mladým” dovolenou.
  • Žena, která změní účes, pravděpodobně mění i celý svůj život.
  • Nekupujte si psa, protože vám zničí život. Ledaže byste si koupili robotický vysavač.

Příklady nezajímavého, vágního insightu:

  • Dnešní doba je uspěchaná, takže je dobré dát si čokoládu a vychutnat si ten okamžik.
  • Muži nejvíc ze všeho milují jídlo, které jim připraví manželka.
  • Lidé jezdí na dovolenou, aby si odpočinuli od stresu.
  • Ženy chtějí žít v rovnováze těla a ducha, a proto cvičí jógu.
  • Lidé milují mobilní telefony, protože rádi píši SMS zprávy.
  • Děti zbožňují sladkosti.
  • Matky chtějí dát dětem to nejlepší a nejvíc ze všeho touží po dokonalé rodině.

 

Iva Hadj Moussa

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.