21 July 2018

Farmaceutické produkty v reklamě: Dvaadvacetkrát měř, jednou řež

Když na internetu propagujete oděvní značku, můžete si říkat, skoro co chcete. Třeba že máte nejstylovější oblečení na světě. Jenže jakmile propagujete nějaký farmaceutický výrobek, pravidla hry se dramaticky mění. A hraje se zejména podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL). Farmaceutické produkty se dělí do několika skupin – na léčivé přípravky (LP), doplňky stravy (DS) či zdravotnické pomůcky (ZP). Každá tato skupina má svá specifika, ale ať už chcete na internetu propagovat produkt z kterékoliv z nich, musíte dodržovat pár pravidel (no, spíš fakt hodně). O některých z nich jsme se rozepsali trochu víc.

Tvrdit jen to, co je schválené

Zdravotní tvrzení je vlastně cokoliv, co řeknete o účinku konkrétní látky na zdraví člověka. Slouží k tomu, aby spotřebitelé nebyli zmateni. A tak můžete říkat jen to, co je schválené. „Díky vápníku budete mít zdravé kosti a zuby.“ Tahle věta se zdá zcela v pořádku, že? Není. To totiž není schválené zdravotní tvrzení. To zní: „Vápník je potřebný pro udržení normálního stavu kostí a zubů.“ Dokonce ani o vodě nemůžete říct, že je prostě zdravá. Protože voda „přispívá k udržení normálních tělesných a rozpoznávacích funkcí a k udržení normální regulace tělesné teploty“. Nic víc, nic míň o jejím účinku na lidské zdraví říct nemůžete. Takže na zdravotní tvrzení si musíte dát pozor.

Hlavně se nesrovnávat

Že je konkrétní farmaceutický výrobek nejlepší na trhu a účinnější než konkurence? S takovou větou byste si naběhli, srovnávat rozhodně nesmíte. Smíte říkat jen to, co je v příbalovém letáku daného produktu anebo co z něj přímo vyplývá. U některých druhů produktů (například LP) navíc ani nesmíte říct, že jej doporučují odborníci. A to ani v případě, že jej opravdu doporučují.

Radši bez legrace

Státní ústav pro kontrolu léčiv sice počítá s tím, že v reklamě může být nadsázka (neboli prvek legrace), nicméně v reklamě na léčivé přípravky spíše doporučuje se jí úplně vyhnout. Jakmile tedy chcete nějaký farmaceutický produkt propagovat v rámci nadsazené a humorné kampaně, může se vám stát, že se to SÚKL nebude úplně líbit. Když už se rozhodnete trošku riskovat a jít do vtipné reklamy, je třeba vždycky jasně rozlišit, co je legrace a co už ne.

Legal lines

Neboli povinně uváděné informace byste měli uvádět vždy, když jde o produkt (ať už jen zmíníte jeho jméno, nebo třeba použijete jeho logo). Třeba ve vizuálu na Facebooku, kde je logo – v takovém případě by na něm měla být i čitelná legal line. A pokyn k přečtení příbalové informace by měl být vůbec nejvýraznější sdělení, nejlépe ho tedy ztučněte.

Hlásit, hlásit, hlásit

Farmakovigilance znamená sledování bezpečnosti léčivých přípravků i po uvedení na trh – to pro případ, že se objeví nežádoucí účinky, které se neprojevily v průběhu výzkumu na zvířatech a klinických hodnocení u lidí. Takže jakmile spravujete třeba profily na sociálních sítích anebo komentáře u blog postů, které propagují LP, musíte bedlivě sledovat veškeré komentáře a zprávy uživatelů. Kdokoliv se jen zmíní o produktu, o tom, že mu nezabral vůbec anebo třeba zase moc, že ho po něm bolela hlava či se po něm druhý den cítil unaveně, jste to vy, kdo musí takové dění zaznamenat. A co nejdříve odeslat farmakovigilanční hlášení pověřené osobě. To musí obsahovat printscreen daného komentáře, čas, odkaz na profil uživatele, případně ještě další informace. Pozdě odeslané hlášení může znamenat tučnou pokutu od SÚKL.

FAQ: Taky reklama

Pokud chcete na farmaceuticky zaměřený web umístit sekci s nejčastěji kladenými otázkami, vězte, že to nebude jen tak. Protože takováto aktivita má charakter reklamy zaměřené na širokou veřejnost. Takže musíte jasně říct, kdo na dotazy odpovídá (běda, aby čtenář získal dojem, že mu odpovídá odborník), a všude uvádět přesný registrovaný název LP, ZP, nebo DS s jasnou identifikací, o jaký typ farmaceutického výrobku jde.

Tak to je pár záludností, se kterými se setkáte, pokud budete na internetu propagovat farmaceutický produkt. Když to všechno zvládnete, pokutě byste se měli vyhnout. Tak hodně štěstí!

 

 

Autor: Josefína Smrčková

Mohlo by vás zajímat:

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.