Digitální detox pro začátečníky

Ještě před několika lety platilo, že kdo není onlajn a nejlépe 24 hodin denně, ten je těžce out. Jsem z generace, která skoro polovinu života strávila analogově – až ve 13 letech jsem dostala první jednořádkovou cihlu a roky se zabývala prozváněním kamarádů a sháněním peněz na kredit. V té době nám táta navíc domů pořídil internet – připojovali jsme se přes modem, vytáčení trvalo věčnost a obsazovalo to pevnou linku (pro mladší ročníky – to byl telefon se sluchátkem, co lidi mívali doma).

Všechno se ale začalo strašně rychle měnit, mobily se zmenšovaly, displeje zvětšovaly, modem vystřídala pevná linka, wifi, pak přišly chytré telefony a najednou jsme surfovali po internetu cestou do práce v tramvaji. Rozjel se Facebook, bylo vynalezeno slovo prokrastinace a američtí vědci se nestačili divit. A my taky ne. Nemohli jsme se nabažit neomezeného přístupu k informacím a zábavě, mobil nám přirostl k ruce, chodíme s ním spát a na záchod a na rande a do kina a když se byť jen na pár vteřin přistihneme u toho, že naše smysly dostatečně nerozptyluje okolní dění, saháme po telefonu a jezdíme palcem. Po sociálních sítích, po prohlížeči, po Pokémonech, po čemkoliv. Podle statistik tohle uděláme 150 krát denně. O tom, že dnešní generace puberťáků si jídlo nejdřív fotí a pak ho jí, že lidé jsou schopni kvůli sebeprezentaci na Instagramu trávit hodiny photoshopováním vlastní selfie, že o selfie dokonce vyšla kniha, a že někdo žije víc na Facebooku než v realitě, o tom byly napsány stohy papíru. Vlastně pardon, gigabajty dat.

Bylo jasné, že celé tohle šílenství musí jednoho dne dosáhnout vrcholu a já mám pocit, že se stalo. Čím dál častěji čtu články jako „10 tipů, jak omezit čas strávený na internetu,“ „Jak na digitální detox,“ „Jste závislí na Facebooku?“ A podobně. K čemu to ale je, vždyť když člověk opravdu chce, prostě vypne telefon a má klid. Jenže takhle jednoduché to není. V dnešním světě kompjůtrů už prostě běžný smrtelník offlajn být nemůže. Můžeme ale aspoň bojovat s tím, jak moc velkou část dne a jak velkou kapacitu mozku nám bude virtuální svět zabírat. Taky bojuju. Osvědčily se mi následující tipy. My, co nemáme pevnou vůli, si přece musíme pomáhat!

1) Nebrat si mobil do postele

Ideálně ho na noc vypnout úplně. Jenže i na spánek mám chytrou aplikaci, která mě umí budit ve správný čas, a tak mobil alespoň odkládám dostatečně daleko, mimo dosah ruky. Číst knížku před usnutím je zdravější.

2) Zbavit se messengeru

Super rozhodnutí, které jsem udělala před dvěma měsíci. Denně mi napíše třeba 20 lidí a všichni jsou zvyklí, že jsem neustále dostupná, na příjmu a připravená komunikovat. Když jsem zjistila, že mi to krade čas na práci, že do messengeru čučím během řízení, odpovídám lidem ze koupelny, od oběda a z postele, řekla jsem si dost. Pokud se ho zbavovat nechcete, vypněte si upozornění. Nebude vás tak celý den pronásledovat pocit, že něco nestíháte a na někoho kašlete. Kdo vám chce opravdu urgentně něco sdělit, může vám zavolat. Oldschool, že?

3) Zbavit se Facebooku

Vymazat FB aplikaci z mobilu je skvělá věc. Člověk tak nemůže v každé volné vteřině scrollovat a projíždět kraviny a může párkrát denně sám sobě dopřát odpočinek – tím, že chvilku nebude zírat do žádné svítící obrazovky. A ten pocit návratu o pár let zpátky, totiž že se těším, až zapnu večer počítač a přečtu si zprávy a Facebook, ten je docela fajn!

4) Volat

Díky všem těm moderním komunikátorům už jsme si úplně odvykli spolu mluvit. A to je škoda, protože při hovoru málokdy dojde k tomu, k čemu dochází při psaní – druhá strana si špatně vyloží to, co chceme sdělit, protože neslyší tón našeho hlasu a netuší, zda to myslíme vážně, z legrace nebo ironicky.

5) Aplikace

Existují aplikace, které vám mohou přístup na FB nebo jakoukoliv jinou aplikaci na vámi určenou dobu znemožnit. Třeba když píšete bakalářku a máte sklon od ní utíkat.

Markéta Lukášková

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.