V čem tkví kouzlo blogů?

Módní a lifestylové blogerky jsou všude. Mají své výroční ceny, propagují vše od spotřebičů po rozpustné nápoje na hubnutí, jakožto celebrity je módní domy zvou na své přehlídky, když chce někdo dát svému výrobku auru cool a in zboží, povolá si je na propagaci. Otázka zní: Kde je hranice mezi úspěchem a neúspěchem dotyčné blogerky a dá se to vlastně vůbec změřit?

Možná by se mohlo zdát, že záleží na tom, jestli dotyčná blogerka naprosto bravurně píše. Jestli je vtipná, trefná, čtenáři se s ní mohou ztotožnit, jestli vypráví zajímavé příběhy ze života a sdílí tuny skvělých rad a úžasných fotek z cestování… Ale při pohledu na nejúspěšnější české blogy je na první pohled jasné, že takové zdání je mylné. Blogy často obsahují jednoduché oznamovací věty ve stylu: „Včera jsme byly s kamarádkami na večeři.“ Když slečna získá pocit, že její sdělení až moc připomíná základkové slohovky, prošpikuje článek různými motivačními citáty o nutnosti jít si za vlastním cílem, štěstím, láskou a podobně.

Bohužel pro potenciální čtenáře, na české blogové scéně neexistuje módní nebo lifestylový blog, který by měl jiné ambice než být „inspirativní”. Proč bohužel? Vždyť být inspirativní je skvělé! Jenže pod tímhle slovem se na většině českých blogů skrývají životy a zážitky dotyčných slečen, které jsou jako přes kopírák. Stejný styl oblečení, stejný styl fotek, stejné cvičení, stejná ranní smoothies, acai bowles, vybarterované kabelky, stejná doporučovaná kosmetika. A vzhledem k tomu, že u nás nefunguje označování komerční spolupráce, nevíme, jestli za tenhle tip blogerce někdo nezaplatil a zda jsou tato doporučení vůbec důvěryhodná – tím spíš, když se objeví na několika blozích naráz. Tato jednotvárnost vnějšímu pozorovateli jeho snahu o analýzu hranice mezi úspěchem a neúspěchem dost ztěžuje. Neexistuje blog, který by kvalitativně výrazně vykukoval nad ostatní. Existují samozřejmě krásné slečny blogerky a méně krásné slečny blogerky. Existují ty, které nemají hrubky ve svých anglických překladech, ty které nemají hrubky v českých verzích, ty které umí psát hashtagy, i ty, které jich tam mají hromadu špatně a přesto mají vysokou čtenost.

Popírají tak základní předpoklad čtenáře, proč číst blog – dozvědět se něco zajímavého. Že hlavním posláním blogu je kromě sdílení fotografií také písemné sdělení, vždyť pokud má dotyčný potřebu psát jen holé věty, stačí mu na to Instagram. Módní a lifestylové blogerky tenhle přepoklad zcela popírají, jejich vágní texty o ničem mají statisíce čtenářů, odběratelů a obdivovatelů. Jakoby o ty texty vlastně vůbec nešlo. Objevuji Ameriku? Možná. Ale ten paradox je docela fascinující – ve světě módních blogů rozhodně nelze říci, že čím chytřejší obsah, tím větší úspěch, tato úměra tam vůbec nefunguje. Vše se peče podle nějakého záhadného receptu, který se zřejmě bude skládat z ingrediencí, jako je štěstí, dobré kontakty a nulová snaha být jiný. To dělá z tohoto typu obsahu takový osamocený ostrůvek v moři kreativního a zajímavého contentu, který se snaží tvořit všichni okolo, často s mnohem menším úspěchem. Existuje spousta workshopů, kde ty úspěšnější blogerky radí těm méně úspěšným, jak prorazit, ale ruku na srdce, skutečné know-how neprozradí žádná. Otázkou je, zda vůbec nějaké takové existuje.

autor: Markéta Lukášková

McShakespeare
Na Hutích 662/11 Praha 6 – Dejvice
Czech Republic

+420 777 098 097 +420 602 178 111 +420 731 529 397

Na této stránce používáme analytické nástroje

V souladu s platnými právními předpisy proto žádáme o souhlas s ukládáním analytických údajů. Tyto údaje používáme pro měření návštěvnosti a sledování statistik. Veškeré možné užití údajů, které na této stránce sbíráme, můžete najít v úplném znění podmínek.